We are proud to announce that you are able to apply for RHB Personal Financing-i for Civil Sector via this website. With this site, we aspire to bring convenience to all employees of Civil Sectors. We will facilitate your personal financing application and you will be able to access your application status online.
Applying for “RHB Personal Financing-i for Civil Sector” is now just a click away.
We are an official appointed sales agency by RHB Bank. For more information, please visit https://www.rhbgroup.com/others/highlights/rhb-embarking-on-digital-partnership-with-destinasi-sdn-bhd/index.html
Undang-undang Malaysia.
Kemudahan ini adalah Pembiayaan Peribadi-i yang ditawarkan kepada Pelanggan yang mana butirannya diperincikan dalam kandungan SMS dan/atau Surat Tawaran yang mana akan dihantar kepada Pelanggan sejurus diluluskan dan pembayaran setelah mendapat persetujuan Pelanggan terhadap terma dan syarat yang disertakan di sini.
Kemudahan hendaklah digunakan untuk tujuan peribadi Pelanggan. Pelanggan mengakui dan bersetuju bahawa Kemudahan tidak akan d igunakan untuk apa-apa aktiviti atau perkhidmatan tidak halal. Bank mempunyai hak untuk menamatkan dan menarik balik Kemudahan tersebut dengan serta-merta jika Pelanggan gagal untuk mematuhi syarat ini.
Apa-apa komoditi yang ditentukan oleh RHB Islamic Bank yang halal dan mematuhi prinsip-prinsip Syariah dalam keadaan "sepertimana sedia ada", tanpa apa-apa perwakilan atau waranti daripada Bank berkenaan kualiti, keadaan, bilangan dan deskripsi dan tanpa liabiliti kepada pihak Bank bagi apa-apa kerugian, kerosakan atau kemerosotan.
Kemudahan ini adalah berasaskan kontrak Syariah iaitu Komoditi Murabahah melalui kaedah Tawarruq dan Wakalah yang mana Pelanggan akan melantik Bank sebagai satu-satunya agen yang eksklusif untuk menguruskan Komoditi Ditetapkan sebagai transaksi dasar sebagaimana dipersetujui.
Selepas Kemudahan diluluskan, Bank akan membuat tawaran melalui SMS dihantar kepada Pelanggan yang mana mengandungi butiran seperti Jumlah Pembiayaan, Harga Jualan, tempoh, kadar keuntungan dan jumlah ansuran bulanan untuk penerimaan Pelanggan.
Penerimaan Pelanggan terhadap tawaran Bank seperti yang terkandung dalam SMS akan menunjukkan sama ada:
Nota*: Jawapan "YA" menunjukkan penerimaan Pelanggan terhadap Tawaran Bank yang mana terkandung dalam SMS atau Surat Kelulusan yang akan dihantar kepada Pelanggan. Penerimaan ini bergantung kepada apa-apa perubahan dan variasi yang akan dimaklumkan melalui Notis daripada Bank, merupakan:
Sekiranya Pelanggan tidak memberi jawapan pada hari yang sama (semasa waktu bekerja Bank) dengan hari SMS dihantar oleh Bank, SMS susulan akan dihantar kepada Pelanggan setiap hari sehingga hari ketujuh selepas tarikh kelulusan untuk memastikan penerimaan atau pembatalan terhadap tawaran Kemudahan. Sekiranya tiada tindakbalas daripada Pelanggan, permohonan akan dibatalkan oleh sistem 21 hari selepas kelulusan.
Sejurus kelulusan ke atas Kemudahan dan penerimaan Pelanggan terhadap tawaran Kemudahan, pihak Bank dengan ini dilantik sebagai Wakil. Bank dengan itu akan memulakan jualbeli dengan broker komoditi ("Broker A") atas kaedah pembayaran serta-merta ke atas pembelian Komoditi Ditetapkan yang bersamaan dengan Jumlah Pembiayaan.
Selepas Bank menerima penghantaran Komoditi Ditetapkan daripada Broker A, Bank akan menawarkan untuk menjual Komoditi Ditetapkan itu dengan harga tokokan dan berdasarkan bayaran tertunda ("Harga Jualan Bank") kepada Pelanggan. Merujuk kepada arahan Pelanggan sepertimana dispesifikasikan di sini untuk melantik Bank sebagai agen, Bank sebagai wakil Pelanggan akan menerima dan mengambil tawaran dan penghantaran Komoditi Ditetapkan. Selepas itu Bank akan bertindak sebagai wakil Pelanggan untuk menjual Komoditi Ditetapkan kepada Broker B dalam jumlah yang bersamaan dengan Jumlah Kemudahan.
Satu SMS akan dihantar untuk memaklumkan tentang proses jual beli Komoditi Ditetapkan dan pembayaran Jumlah Kemudahan.
Pihak Bank boleh:
Pelanggan hendaklah:
Kemudahan tersebut akan tersedia untuk pembayaran setelah selesainya proses pembiayaan dan prasyarat telah dipenuhi seperti yang dinyatakan dalam perjanjian ini. Pembayaran dari Kemudahan ini akan dibuat sekali gus menurut penjualan Komoditi Ditetapkan kepada Broker B, dan akan didepositkan terus ke dalam akaun Pelanggan tertakluk kepada pemotongan yang dipersetujui dengan Bank atau jika dibenarkan oleh Pelanggan, pembayaran yang boleh dibuat kepada senarai penerima bayaran sepertimana yang dipersetujui.
Untuk Pembiayaan Peribadi-i untuk Pesara:
Pelanggan harus membuka dan mengekalkan satu akaun deposit ("Akaun") dengan Bank dan dengan ini dipersetujui bahawa pengeluaran wang di bawah Kemudahan tersebut akan dibuat terus ke dalam Akaun tersebut.
Untuk Pembiayaan Peribadi-i untuk Sektor Awam & Pembiayaan Peribadii untuk Potongan Gaji Majikan:
Pelanggan mempunyai pilihan untuk membuka dan mengekalkan satu akaun deposit ("Akaun") dengan Bank atau menyatakan akaunnya dengan Institusi Kewangan lain dan dengan ini dipersetujui bahawa pengeluaran wang di bawah Kemudahan tersebut akan dibuat terus ke dalam Akaun tersebut.
Kemudahan ini sedia untuk digunakan tertakluk kepada Prasyarat seperti yang dinyatakan dalam Klausa 21. Jika Pelanggan gagal memenuhi manamana prasyarat dan mengikut prinsip-prinsip Syariah, Pelanggan tidak berhak untuk menggunakan Kemudahan dimana Bank berhak menarik balik Kemudahan tanpa memberikan apa-apa notis terlebih dahulu dan Pelanggan hendaklah membayar balik dan/atau menanggung rugi Bank bagi semua kos dan perbelanjaan (termasuk kos dan belanja guaman) yang ditanggung oleh Bank berhubung dengan kelulusan dan/ atau pemberian Kemudahan kepada Pelanggan.
Kemudahan boleh digunakan oleh Pelanggan setelah prasyarat berikut dipenuhi:
Bank berhak membatalkan Kemudahan yang ditawarkan, pada bila- bila masa sebelum atau selepas pengeluaran wang pembiayaan, jika didapati terdapat apa-apa pelanggaran terhadap prinsip-prinsip Syariah atau fakta penting yang tidak didedahkan atau dinyatakan secara tidak benar yang boleh mengubah kepercayaan kredit Pelanggan dan keupayaan Pelanggan untuk melaksanakan obligasinya tanpa memberikan apa-apa sebab.
Pelanggan dengan ini bersetuju bahawa sebarang yuran/kos/caj tambahan yang disebabkan oleh bayaran penyelesaian kepada bank/institusi kewangan/penghutang yang berkaitan yang ditolak daripada jumlah pembiayaan diluluskan, akan ditanggung oleh Pelanggan.
Apa-apa perubahan kepada bayaran bulanan dan tempoh bagi pembayaran Harga Jualan akan dimaklumkan oleh Bank kepada Pelanggan melalui Notis dari semasa ke semasa, dengan syarat Harga Jualan hendaklah tetap tidak berubah.
Bayaran pertama kepada Bank mesti dibuat mengikut Tarikh Matang Bulanan yang dinyatakan dalam Surat Kelulusandan bayaran bulanan berikutnya harus dibayar pada tarikh yang sama dalam bulan berikutnya sehingga Harga Jualan dibayar sepenuhnya.
Untuk Pembiayaan Peribadi-i untuk Sektor Awam dan Pembiayaan Peribadii untuk Potongan Gaji Majikan, bayaran bulanan sepatutnya dibuat melalui potongan gaji dan pembayaran hanya dikira setelah penerimaan pembayaran oleh Bank dan bukan semasa tolakan gaji dibuat. Tanpa prejudis terhadap klausa ini, Pelanggan hendaklah bertanggungjawab untuk membuat bayaran terus kepada Bank:
Sekiranya berlaku apa-apa kegagalan pembayaran, bayaran bulanan yang tidak mencukupi atau kekurangan dalam bayaran bulanan atas sebab-sebab (termasuk tetapi tidak terhad kepada) dana yang tidak mencukupi, Pelanggan hendaklah dengan segera membayar bayaran bulanan atau jumlah yang kurang, terus kepada Bank, dengan memaklumkan perkara yang sama kepada Bank.
Sebarang bayaran melebihi jumlah bayaran bulanan atau sebarang bahagian prabayaran akan dikira sebagai bayaran pendahuluan. Secara asasnya, jumlah bayaran pendahuluan yang mencukupi untuk menampung jumlah Bayaran Bulanan akan melanjutkan tarikh matang bulanan ke tarikh sekemudiannya.
Pelanggan adalah bertanggungjawab untuk membayar pampasan kepada Bank seperti yang berikut:
bagi apa-apa kegagalan Pelanggan untuk membayar bayaran tertunggak di bawah Kemudahan ini dari tarikh pembayaran pertama sehingga tarikh matang bagi kemudahan ini, Pelanggan hendaklah membayar bayaran pampasan kepada Bank pada kadar pampasan sebanyak satu peratus (1% ) setahun :
bagi apa-apa kegagalan Pelanggan untuk membayar sebarang jumlah yang tertunggak dan kegagalan adalah berterusan di luar tempoh Kemudahan tersebut atau selepas penghakiman diperolehi (yang mana terdahulu), pada kadar untuk setahun seperti yang ditetapkan oleh Bank dari semasa ke semasa (sebelum dan juga selepas penghakiman) dengan syarat kadar pampasan yangterpakai tidak boleh pada bila-bila masa melebihi kadar semasa Pasaran Wang Antara Bank secara Islam, Bank Negara Malaysia terhadap jumlah baki tertunggak bagi kemudahan ini yang dikira pada asas harian; dan
jumlah pampasan itu tidak boleh dikompaun;
atau oleh apa-apa kaedah lain yang diluluskan oleh Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia.
Adalah dengan ini dipersetujui walau apapun yang terkandung sebelum ini berkenaan bayaran Kemudahan, Pelanggan boleh pada bila-bila masa membuat penyelesaian awal untuk keseluruhan Harga Jualan Bank tertakluk kepada rebat (Ibra’), DENGAN SYARAT notis bertulis diberikan kepada Bank satu (1) bulan sebelum tarikh penyelesaian awal.
Bank hendaklah memberi Rebat (Ibra’) kepada mana-mana jumlah yang perlu dibayar oleh Pelanggan berhubung dengan apa-apa bayaran tertunggak di bawah Kemudahan dalam mana-mana keadaan yang berikut:
Rebat (Ibra ') = * Baki Keuntungan Belum Diperolehi - Caj Penyelesaian Awal (jika ada).
*Baki Keuntungan Belum Diperolehi adalah sama dengan keuntungan tidak nyata pada masa penyelesaian penuh
Pengiraan Rebat (Ibra') hendaklah dibuat mengikut apa-apa kaedah, peraturan dan/ atau arahan (sama ada mempunyai kuasa undang-undang atau tidak) yang diperlukan atau dikenakan ke atas pihak Bank dari semasa ke semasa dan pada bila-bila masa oleh Bank Negara Malaysia atau mana-mana pihak berkuasa lain yang mempunyai bidang kuasa ke atas Bank.
Bank mempunyai hak untuk melantik ejen mengikut pilihannya untuk memungut semua dan apa-apa jumlah wang yang terhutang kepada Bank daripada Pelanggan di bawah Surat Tawaran ini.
Pelanggan hendaklah mengambil pelan Takaful peribadi bagi melindungi pembayaran di bawah Kemudahan samaada daripada syarikat Takaful yang tersenarai sebagai syarikat Takaful panel Bank atau daripada syarikat Takaful sah yang lain pilihan Pelanggan sendiri. Bagi pilihan pelan Takaful peribadi daripada syarikat Takaful panel Bank, sumbangan Takaful yang perlu dibayar akan dipotong daripada jumlah Kemudahan yang diluluskan sebelum pengeluarannya kepada Pelanggan.
Nota: Bagi Pelanggan yang memilih pakej perlindungan Takaful daripada operator takaful bukan panel Bank, Pelanggan hendaklah memberi bukti perlindungan ke atas pembiayaan yang diluluskan. Pelanggan hendaklah menanggung kos perlindungan Takaful yang diambil sendiri dan tidak akan dipotong daripada jumlah Kemudahan yang diluluskan.
Semua caj, fi guaman dan profesional, duti setem, cukai pada masa ini dan masa hadapan termasuk tetapi tidak terhad kepada caj servis, penangguhan atau apa jua potongan yang lain dan sebagainya yang berkaitan dengan Kemudahan termasuk fi peguamcara Bank atas dasar peguamcara-klien dan/ atau jika apa- apa wang yang dengan ini diberikan perlu didapatkan semula melalui apa-apa proses undang-undang atau oleh peguam Bank, maka ia mesti ditanggung oleh Pelanggan.
Untuk Pembiayaan Peribadi-i untuk Sektor Awam dan Pembiayaan Peribadi-i untuk Potongan Gaji Majikan, fi potongan gaji sebanyak 2% akan dikenakan ke atas bayaran bulanan. Jumlah potongan gaji bulanan adalah lebih tinggi daripada bayaran bulanan.
Pelanggan bersetuju dan memberi kuasa kepada Kumpulan Perbankan RHB (termasuk syarikat induk, anak-anak syarikat dan syarikat-syarikat berkaitan), pengarah-pengarah, pegawai-pegawai, pekerja-pekerja dan ejen-ejennya untuk mendedahkan, berkongsi dan/atau mengesahkan maklumat atau dokumen-dokumen yang berkaitan dengan hal ehwal Pelanggan, akaunakaun, kemudahan-kemudahan, pengarah-pengarah dan/atau pemegangpemegang saham kepada dan/atau dengan pihak-pihak berikut termasuk, tanpa had:
Bank boleh pada bila-bila masa selepas ini atas permintaan Pelanggan atau atas budi bicara pihak Bank menukar dan/ atau mengubah semua atau mana-mana bahagian Kemudahan yang dengan ini diberi kepada Kemudahan lain dan jika ini berlaku, liabiliti atau obligasi yang wujud menurut dokumen ini akan terus sah dan mengikat untuk apa jua tujuan sehingga Harga Jualan oleh Bank walau apa pun tambahan atau perubahan tersebut dan tertakluk kepada perubahan seperti yang akan dimaklumkan oleh Bank (sama ada tersirat oleh undangundang atau kegunaan dagangan yang mentadbir atau terpakai untuk tambahan atau perubahan tersebut).
Walau apa pun peruntukan yang berlawanan, terma-terma Pembiayaan ini boleh, pada bila-bila masa atau dari semasa ke semasa, diubah oleh pihak Bank dan jika pindaan tersebut adalah material, notis akan diberikan kepada Pelanggan, DENGAN SYARAT pindaan atau perubahan itu tertakluk kepada dan mematuhi dan menepati prinsip-prinsip Syariah, dan seterusnya, pindaan dan perubahan itu akan dianggap sebagai telah dibuat dan hendaklah dibaca dan ditafsirkan sebagai menjadi sebahagian daripada terma dan syarat pembiayaan ini pada masa ianya dimeterai.
1. Untuk Pembiayaan Peribadi-i untuk Sektor Awam / Pembiayaan Peribadi-i untuk Potongan Gaji Majikan: Pelanggan hendaklah dengan serta-merta memaklumkan kepada pihak Bank tentang perubahan berikut dalam perkhidmatan pelanggan:
Bagi keadaan (a), (b), (d) dan (e) di atas, untuk pembayaran bulanan yang dibuat sebelum ini melalui I.Destinasi Sdn. Bhd. (IDSB) dan/atau Biro Perkhidmatan Angkasa, Pelanggan hendaklah selepas itu membayar bayaran bulanan terus kepada Bank.
2. Untuk Pembiayaan Peribadi-i untuk Pesara:
Pelanggan dengan ini menyatakan dan memberikan jaminan kepada Bank bahawa:
Selama tempoh Kemudahan, Pelanggan akan:
Jumlah penuh Harga Jualan oleh Bank dan semua wang belum jelas di bawah Kemudahan bersama dengan pampasannya (jika ada) dan semua wang lain berkaitan dengannya perlu dibayar oleh Pelanggan apabila diminta oleh Bank atau setelah berlakunya mana-mana perkara berikut:
Apabila Pelanggan mungkir atau melanggar mana-mana syarat, waad, ketetapan dan/atau akujanji yang diperuntukkan dalam dokumen ini dan yang perlu dipatuhi dan dilaksanakan oleh Pelanggan, Bank akan selepas itu berhak melaksanakan semua atau mana-mana remedi yang ada sama ada melalui terma dan syarat ini, statut atau selainnya dan berhak melaksanakan remedi tersebut secara serentak, termasuk mengambil tuntutan sivil untuk mendapatkan kembali semua wang yang perlu dibayar dan terhutang kepada Bank.
Untuk bayaran melalui Arahan Tetap:
Pelanggan dengan ini secara muktamad dan tanpa syarat membenarkan Bank pada bila-bila masa dan dari semasa ke semasa tanpa merujuk Pelanggan dan tanpa apa-apa obligasi sama ada dari segi undang-undang atau ekuiti untuk berbuat demikian, mendebitkan Akaun dengan Bank untuk apa-apa bayaran yang terhutang di bawah atau menurut Kemudahan, termasuk bayaran bulanan.
Pelanggan perlu membayar semua fi guaman dan belanja berhubung dengan penyediaan, duti setem dan pendaftaran manamana dokumen sekuriti yang dikehendaki oleh Bank di bawah seksyen ini walaupun dokumen tersebut tidak dilaksanakan oleh Pelanggan atas apa jua sebab. Jika apa-apa wang yang perlu dibayar di bawah Kemudahan perlu didapatkan kembali melalui apaapa proses undang-undang atau perlu diserahkan kepada peguam untuk pungutan, maka Pelanggan bertanggungjawab untuk membayar fi peguam Bank (atas dasar peguam dan klien) dan apa- apa fi dan belanja lain yang ditanggung berkaitan dengan pungutan tersebut.
Terma dan syarat dalam dokumen ini boleh diketepikan oleh Bank secara keseluruhannya atau sebahagiannya dengan atau tanpa syarat dan tanpa menjejaskan hak Bank menurut dokumen ini dan apa-apa kegagalan Bank untuk menguatkuasakan mana-mana peruntukan menurut dokumen ini atau apa-apa tolak ansur, penangguhan atau kelonggaran yang diberikan oleh Bank kepada Pelanggan tidak boleh ditafsirkan sebagai penepian hak Bank menurut dokumen ini.
Kelulusan Kemudahan kepada Pelanggan adalah dengan syarat bahawa Bank sepenuhnya akan mematuhi apa-apa undang-undang yang terpakai, perundangan atau peraturan termasuk, peruntukan Seksyen 57 Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA 2013) dibaca bersama dengan Garis Panduan Bank Negara Malaysia (BNM) berkenaan Urus Niaga Kredit dan Pendedahan dengan Pihak Berkaitan dengan Bank Islam dan/ atau mana-mana garis panduan pengganti/ spesifikasi/ pekeliling yang dikeluarkan oleh BNM dari semasa ke semasa yang berkaitan dengannya. Selain di atas, Pelanggan dengan ini mengisytiharkan kepada Bank bahawa Pelanggan tidak berkaitan dengan/ penjamin kepada/ mengawal/ dikawal oleh mana-mana pengarah, pemegang saham yang mengawal, pegawai-pegawai Kumpulan Perbankan RHB, ahli-ahli Jawatankuasa Syariah Kumpulan Perbankan RHB dan saudara-mara mereka yang terdekat (pasangan dan tanggungan kepada pasangan, anak (termasuk anak tiri/ anak angkat) dan menantu, ibu bapa dan saudara lelaki atau perempuan dan pasangan-pasangan mereka). Tiada pengarah, pemegang saham yang mengawal, pegawai- pegawai Kumpulan Perbankan RHB, ahli-ahli Jawatankuasa Syariah Kumpulan Perbankan RHB dan saudara-mara rapat masing-masing adalah seorang pengarah, rakan kongsi, pegawai eksekutif, ejen atau penjamin dalam firma/ perkongsian/ syarikat/ entiti undang-undang dan/ atau anak-anak syarikat /entiti-entiti yang dikawal oleh Pelanggan. Pelanggan hendaklah pada setiap masa yang material berjanji untuk mengisytiharkan kepada Kumpulan Perbankan RHB jika terdapat hubungan dengan pihak berkaitan sepanjang tempoh Kemudahan ini. Sekiranya terdapat hubungan dengan pihak berkaitan yang tidak didedahkan ditemui kemudiannya, Bank berhak untuk menamatkan dan menarik balik Kemudahan tersebut dengan serta- merta.
Dalam tempoh Kemudahan, Pelanggan akan memastikan bahawa Pelanggan tidak pernah dan tidak akan:
Pelanggan hendaklah mengesahkan semua penyata akaun yang dihantar oleh Bank kepada Pelanggan dan dalam tempoh masa 14 hari untuk mengembalikannya kepada Bank sekiranya terdapat apa-apa percanggahan dalam penyata akaun tersebut yang jika Pelanggan gagal berbuat demikian, penyata akaun tersebut akan disifatkan sebagai muktamad dan mengikat Pelanggan. Penyata daripada Bank dan ditandatangani oleh mana-mana pegawainya tentang pada bila-bila masa berapa jumlah baki wang yang belum dijelaskan, melainkan apa-apa kesilapan nyata, adalah muktamad dan tidak akan dipersoalkan oleh Pelanggan atas apa jua alasan.
Bank berhak dengan memberi tujuh (7) hari notis bertulis terlebih dahulu kepada Pelanggan (untuk menggabungkan, menyatukan atau mencantumkan semua atau mana-mana akaun dan liabiliti Pelanggan, dengan dan kepada Kumpulan Perbankan RHB sehingga bahagian prinsipal sahaja untuk akaun bukan Islam di mana sahaja sama ada di dalam atau di luar Malaysia sama ada bersendirian atau bersama-sama dengan mana-mana orang lain dan boleh memindahkan atau menolak apa-apa jumlah wang yang ada dalam akaun tersebut bagi menjelaskan mana-mana liabiliti Pelanggan sama ada sebenar atau luar jangka, utama atau sampingan walaupun baki kredit dalam akaun tersebut dan liabiliti dalam mana-mana akaun lain mungkin tidak dinyatakan dalam mata wang yang sama dan Bank dengan ini diberi kuasa untuk melaksanakan apaapa pertukaran yang perlu menurut kadar pertukaran semasa Bank pada masa itu.
Tanpa menjejaskan keluasan yang tersebut di atas, Bank juga berhak untuk mendebitkan mana-mana akaun Pelanggan (sama ada dalam kredit atau debit) dengan Bank untuk semua bayaran yang terhutang dan perlu dibayar oleh Pelanggan kepada Bank walau dengan apa jua cara pun dengan memberi tujuh (7) hari notis bertulis terlebih dahulu kepada Pelanggan.
Apa-apa wang yang diterima oleh Bank berhubung dengan Kemudahan boleh disimpan secara kredit ke dalam akaun yang digantung selama yang difikirkan sesuai oleh Bank tanpa apa-apa obligasi pada waktu itu untuk menggunakannya atau mana-mana bahagiannya untuk menjelaskan apa-apa liabiliti yang perlu dibayar oleh Pelanggan kepada Bank.
Apa-apa notis atau pemberitahuan menurut atau berkaitan dengan Kemudahan ini boleh dilakukan secara
panggilan telefon, atau
dengan bertulis dan diserahkan sendiri menggunakan pos berdaftar atau pos biasa, faksimili, surat elektronik, atau sistem pesanan ringkas ("SMS") ke alamat dan nombor telefon bimbit yang diberikan dalam Surat Tawaran ini atau ke alamat lain/ nombor telefon bimbit seperti yang penerima mungkin telah memaklumkan kepada pihak yang satu lagi secara bertulis. Bukti pengeposan atau penghantaran apa-apa notis atau pemberitahuan hendaklah disifatkan sebagai bukti penerimaan:
*"Hari Perniagaan" bermaksud hari Bank dibuka untuk perniagaan.
Terakhir Disunting: 9 Mac 2019